
Vinner av læringsmiljøprisen ved ONH 2025
For femte gang ble læringsmiljøprisen ved ONH utdelt for å gjøre stas på en person som bidrar til et godt læringsmiljø ved høyskolen. I år gikk prisen meget velfortjent til en som har jobbet lenge med læringsmiljø - både i klasserommet og som leder.
Publisert i Nyheter Onsdag 11. juni, 2025 - 10:51 | sist oppdatert Torsdag 12. juni, 2025 - 09:15
Onsdag 11. juni ble Læringsmiljøprisen utdelt på biblioteket på Campus Adamstuen, og det var rektor Sander Sværi som fikk æren av å dele ut prisen. Kandidater til prisen kan nomineres av både studenter og ansatte, og det kan være en person som jobber alle steder på ONH.
Årets vinner ble Andreas Berg Krosby
Andreas er programansvarlig for master i psykologi og undervisningsleder ved institutt for psykologi.
En rørt og ganske overrasket prisvinner forteller at han ikke hadde anelse om at han skulle vinne, men at han er veldig glad for anerkjennelsen.
Jeg tror kanskje ikke jeg helt skjønner det før om en liten stund, for jeg ble litt sjokka nå. Men det betyr faktisk veldig mye! Jeg har jobba på ONH i en del år nå, og har hatt fokus på læringsmiljø hele tiden, men i ulike roller. Først som underviser og i direkte møte med studentene, og så mer og mer i ledelse, hvor jeg har fått være med å legge rammene for læringsmiljøet via alle de gode kollegaene mine. Så det å få en sånn anerkjennelse for hvordan læringsmiljøet drives fram på flere nivåer betyr skikkelig mye for meg – og for motivasjonen for den jobben vi gjør!
Etter at dagens store overraskelse har fått landet litt, sier Andreas at han skal feire med å lese begrunnelsen i ro og mak, og kanskje lage en litt mer spennende middag enn det som egentlig var planlagt. Prisen motiverer han også til å jobbe videre med læringsmiljø på høyskolen.
Jeg tenker læringsmiljøet blir aller best ved å klare å kombinere et fokus på både de «store» linjene og de små detaljene samtidig. Så jeg skal la meg inspirere av dette til å videreutvikle det vi gjør her - og forhåpentligvis spre noe av den inspirasjonen til de fine folka jeg er så heldig å omgås her på høyskolen.

Mange verdige vinnere, men det kan kun bli én
Rektor Sander Sværi åpnet prisutdelingen med å si noen ord, før vinneren ble erklært. Han trakk blant annet frem hvordan et godt læringsmiljø betyr mye for studentenes læring, og at de klarer å gjennomføre studiene sine. ONH sin læringsmiljøpris skal gjøre stas på individer eller miljøer som bidrar til et godt læringsmiljø. I dag blir den delt ut for femte gang ved høyskolen. Formålet med prisen er å anerkjenne godt arbeid med utdanningskvalitet og læringsmiljø, og stimulere til systematisk kvalitetsarbeid i utdanningene.
Det er ikke tvil om at det er veldig mange som gjør veldig mye godt for studentene våre. Det var veldig mange nominerte og gode begrunnelser som var både hyggelig og rørende å lese. Det er altså veldig mange som fortjener prisen, men vi kan bare dele ut en pris, sier rektor Sander Sværi.

Nominasjoner som ble innsendt
Gjennom sin solide faglige tyngde og varme tilstedeværelse skaper Andreas et trygt, inkluderende og inspirerende miljø – både i og utenfor undervisningssituasjonen. Han møter alltid studenter og kolleger med vennlighet og et genuint engasjement, og er kjent for sin løsningsorienterte holdning og fleksibilitet. Enten det gjelder å finne måter å løse praktiske utfordringer på, stille opp ekstra når noen trenger det, eller være et lyttende og støttende medmenneske, strekker han seg alltid litt lenger enn det som forventes.
Latteren sitter løst, og den varme og humørfylte atmosfæren han skaper, bidrar sterkt til et godt psykososialt læringsmiljø. Samtidig evner han å formidle fag på en måte som engasjerer, utfordrer og motiverer studentene til refleksjon og videre læring. Han er en foreleser studentene virkelig lytter til – og lærer av.
Som leder for masterprogrammet i psykologi, er han både tydelig, fleksibel og inspirerende. Under Andreas’ ledelse har masterprogrammet utmerket seg nasjonalt – ifølge Studiebarometeret er studentene de mest fornøyde psykologistudentene i hele landet! Han har vært avgjørende for å bygge et godt miljø – ikke bare for studentene, men også for de ansatte tilknyttet programmet. Han skaper en følelse av retning og trygghet, samtidig som han åpner for dialog og medvirkning. På denne måten legger han til rette for faglig utvikling, samarbeid og et inkluderende fellesskap.
Kort sagt: Andreas er et menneske som gjør en forskjell hver eneste dag. En nominasjon til Læringsmiljøprisen er derfor både velfortjent og naturlig. Vi er svært heldige som har Andreas som kollega.
Med sitt varme, inkluderende og faglig nysgjerrige og åpne engasjement er Andreas en helt essensiell faktor for både fagmiljøet og læringsmiljøet på Psykologi. Han kombinerer faglig tyngde med humanistiske verdier og vennlighet. Han finner alltid rom til å håndtere det som dukker opp med klokskap, varme og humor, uavhengig av hva oppgaven er og hvem som er involvert. En som motiverer og skaper en romslig akademisk atmosfære for kollegaer og studenter og således ikke bare et godt fagmiljø, men et godt psykososialt læringsmiljø.
Under Andreas’ ledelse av masterprogrammet i psykologi har vi fått rekordhøye vurderinger av våre studenter på Studiebarometeret, og Andreas er en viktig grunn til dette. Andreas fortjener virkelig en utmerkelse for sitt substansielle bidrag til læringsmiljøet for studentene og de ansatte!
Årets jury har bestått av
- Celina Hansrud, studentrepresentant (bachelor i økonomi og administrasjon)
- Mariell Simone Bisgaard Mjøen, studentrepresentant (bachelor i psykologisk helsearbeid)
- Sander Sværi, rektor
Juryens begrunnelse
Den vi skal hedre i dag, gjør en forskjell – hver eneste dag.
Det handler om en person som med solid faglig kompetanse og en varm tilstedeværelse bidrar til å skape et trygt, inkluderende og inspirerende miljø – både i og utenfor undervisningssituasjonen. Latteren sitter løst, og den varme, humørfylte atmosfæren som skapes, har stor betydning for det psykososiale læringsmiljøet.
Studentene lytter – og lærer. Faget formidles på en måte som engasjerer, utfordrer og motiverer til refleksjon og videre læring. Dette er en foreleser som ikke bare underviser, men som inspirerer.
Gjennom vennlighet og genuint engasjement møtes både studenter og kolleger med åpenhet og respekt. Personen er kjent for sin løsningsorienterte holdning og store fleksibilitet – alltid villig til å strekke seg lenger enn det som forventes. -Enten det handler om å finne praktiske løsninger, stille opp ekstra ved behov, eller være et lyttende og støttende medmenneske, er engasjementet urokkelig.
Som programansvarlig utviser personen tydelighet, fleksibilitet og inspirasjon. Under denne ledelsen har programmet utmerket seg nasjonalt – ifølge Studiebarometeret er studentene blant de mest fornøyde i landet. Det er ingen tilfeldighet. Personen har vært avgjørende for å bygge et sterkt og godt miljø – både for studenter og ansatte. Det skapes en følelse av retning og trygghet, med plass for dialog og medvirkning. Slik fremmes både faglig utvikling, samarbeid og fellesskap.
Kort sagt: Vi er heldige som har en slik kollega.