Merkevareledelse, PR og omdømme - DML1220 (7,5 sp)
Dette emnet gir deg en grunnleggende forståelse av prinsippene og viktigheten av omdømme og hvordan det brukes til å bygge varemerker med hensyn til flere interessenter.
Opptakskrav: | Generell studiekompetanse |
Studiested: | Nettstudier |
Studiestart: | Høst og vår |
Lånekassen: | Godkjent |
Eksamen: | Nettbasert |
Fysisk oppmøte: | Nei |
Samling: | Nei |
Om emnet:
Kurset vil fokusere på ulike typer omdømmerisiko og dens kilder. Flere av temaene i dette emnet bygges på videre i utdanningen, bl.a. i emnet Ethics, Sustainability and Corporate Social Responsibility.
Etter å ha fullført dette emnet, forventes det at studenten har tilegnet seg følgende læringsutbytte:
Kunnskap
- har kunnskap om begrepene identitet, inntrykk, varemerke og omdømme og hvordan disse begrepene forholder seg til hverandre
- har kunnskap om hvordan selskapets omdømme er relatert til intern og ekstern kommunikasjon i organisasjonen
- har kjennskap til faktorer som bidrar til merkevareverdi
- har kunnskap om metodene og teknikkene som brukes til å måle omdømme og merkeverdier
Ferdigheter
- kan vurdere drivere for omdømme i organisasjonen
- kan utvikle en balansert tilnærming til omdømme og merkevareledelse når det gjelder å fokusere på ulike grupper av interessenter
- kan velge måleinstrumenter for omdømme og merkeverdier som passer organisasjonens behov
- kan bruke relevante verktøy når man vurderer omdømme- og merkevarerisiko
- kan drøfte strategier for å opprettholde organisasjonenes omdømme
Generell kompetanse
- forstår samfunnets forventninger fra organisasjoner
- forstår rollen til forskjellige interessenter i å håndtere omdømmerisiko
- Kan kommunisere viktigheten av organisasjoners åpenhet, ansvarlighet og ansvar, muntlig og skriftlig
Arbeidskrav
Godkjent arbeidskrav er en forutsetning for å kunne gå opp til eksamen. Arbeidskravene i dette emnet er:
- Muntlig innlevering
Eksamen
Individuell muntlig eksamen på 15 minutter.
Eksamensinnholdet er læringsutbyttene.
Eksamensbesvarelsen sensureres og gis gradert karakter, A – F.